~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Thursday, December 2, 2010

Anwar sebenarnya tak faham akan Ketuanan Melayu! Lihat bagaimana Anwar putarbelit kenyataan..!!!

Setelah melihat Raja dan orang Melayu mula bangkit dan marah dengan kenyataan mereka menolak Ketuanan Melayu, si bangsat Anwar ini cuba putar belit konsep Ketuanan Melayu. Nampak sangat si bangsat Anwar ini cuba memperbodohkan orang Melayu dengan keyataan beliau!

Kelihatan Anwar Ibrahim tetap mempertahankan pendiriannya untuk menolak konsep ketuanan Melayu. Katanya, ini kerana konsep yang menjadi polemik tersebut merujuk kepada amalan 'tuan dan hamba' dalam masyarakat."

Tuan hanya boleh digunakan oleh Yang di-Pertuan Agong dan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan. Kita lihat 'tuan' adalah untuk kaum yang memiliki kuasa."Kalau Melayu itu 'tuan', bagaimana dengan kaum Cina, Kadazan dan kaum yang lain?"

Katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini.Presiden PKR, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail ketika menyampaikan ucapan dasar pada Kongres Nasional Tahunan PKR Ketujuh di Petaling Jaya Ahad lalu berikrar untuk tidak meneruskan konsep ketuanan Melayu.

Anwar dalam ucapan penggulungan di hari terakhir kongres PKR itu memperlekehkan konsep ketuanan Melayu serta usaha-usaha kerajaan untuk membasmi kemiskinan tegar di kalangan masyarakat Melayu dan bumiputera.

Anwar berkata, dalam setiap ucapan pakatan pembangkang, prinsip Perlembagaan, isu agama Islam dan orang Melayu tidak dibangkitkan tetapi ia dipertahankan.

Hakikat sebenar Ketuanan Melayu :

Ketuanan Melayu bukanlah untuk menjadikan Melayu ini Tuan dan bukan Melayu sebagai Hamba. Sebaliknya Ketuanan Melayu bermaksud atau simbol kedudukan Sultan-Sultan Melayu sebagai tunggak negara yang menjaga kepentingan agama Islam, adat istiadat Melayu dan Bahasa Melayu.

Sebab itu apabila para pemimpin kita dahulu memutuskan perjuangan mempertahankan ketuanan Melayu adalah untuk mempertahankan kedudukan kesultanan Melayu, agama Islam, adat istiadat orang Melayu dan Bahasa Melayu.

Adakah Anwar faham dengan maksud diatas? Wallahuallam.

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment