~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Sunday, December 18, 2011

GEMPARRR..!!! NIK AZIZ HARAMKAN UMNO GUNA ISTILAH "JIHAD"..!!! DAP SAJA BOLEH GUNA ISTILAH TUUU..?!!!


Kadang-kadang, saya jadi muak nak mengulas tentang Nik Aziz Nik Mat dan kenyataan-kenyataan bodohnya yang cuba dijadikan sebagai fatwa muktabar oleh “suku kaum agama” PAS. Namun memandangkan ke”nyanyuk”kan Mursyidul Am PAS yang dikatakan sudah memakai “pampers dewasa” itu, saya tiada pilihan untuk menulis bagi membetulkan pesepsi buruk tersebut.

Terbaru, Nik Aziz marah-marah ekoran penggunaan istilah “jihad” oleh Tmbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yasin ketika Perhimpunan Agung UMNO 2011 baru-baru ini bagi menguatkan semangat orang UMNO menghadapi Pilihanraya Umum ke-13 nanti. Katanya, UMNO tak layak pakai istilah “jihad” dan perkataan tersebut hanya sesuai digunakan untuk menegakkan Islam.

Katanya, UMNO tak layak guna istilah itu kerana perkataan “jihad” berasal dari Al-Quran, manakala UMNO mengamalkan rasuah dan salah guna kuasa. Malah menurutnya UMNO menggunakan istilah “jihad” untuk orang Melayu sahaja, sedangkan Islam meliputi semua kaum lain seperti bangsa Arab, kaum Cina dan lain-lain di dunia.

Saya percaya, kalau saya kata Nik Aziz Nik Mat itu bodoh, tentu ramai puak-puak PAS yang malas berfikir akan marah saya kerana menyifatkan “Nabi” mereka dengan sifat begitu. Oleh itu, saya gunakan perkataan “lembut sedikit” bahawa Nik Aziz bagai “tidak berakal untuk berfikir” dan “tidak bijak dalam pemikiran dungunya” itu.

Saya akui, memang perkataan “jihad” termaktub di dalam Al-Quran. Namun, bagaimana dengan perkataan lain di dalam Al-Quran seperti Islam, Iman dan lain-lain perkataan yang digunakan oleh umat Islam lain? Apakah perkataan itu juga dilarang penggunaannya? Jangan fikir semua orang PAS saja tahu pakai istilah di dalam Al-Quran, orang UMNO pun tahu dan layak juga pakai istilah yang sama!

Mengapa marah UMNO pakai istilah “jihad”? PAS pakai istilah dan nama “Islam” pada nama partinya, tidak salahkan tindakan tersebut? Sedangkan, PAS hanyalah parti politik yang tidak pun memperjuang atau mengimarahkan Islam di negara ini. Sebagai contoh, Nik Aziz hanya bina sebuah masjid saja sepanjang pemerintahannya di Kelantan selama lebih 20 tahun! Itu baru contoh kecil!

Apakah PAS memperjuangkan Islam dan layak menggunakan istilah “Islam” pada nama partinya? Apa yang PAS buat untuk mendaulatkan Islam di negara ini? Apakah Nik Aziz tidak ingat bahawa dialah dalang utama yang menentang perpaduan umat Islam di negara ini yang dipisahkan oleh fahaman politik jumudnya itu? Apakah Nik Aziz lupa tentang PAS yang mengeluarkan fatwa-fatwa yang bercanggah dengan Islam dan semangatnya di negara ini?

Rasanya, kenyataan Nik Aziz itu penuh dengan emosi yang membenci UMNO dan umat Islam yang menyertai parti musuhnya itu. Kenyataannya bukan berlandaskan Islam dan akhlak nabawiyyah, namun lebih kepada nafsu serakah politik yang tidak rasional serta memecah belahkan!

Sepatutnya, Nik Aziz patut bersyukur kerana UMNO menggunakan dan menghidupkan kembali istilah “jihad” dari Al-Quran yang semakin lama dilupakan oleh umat Islam di negara ini. Positiflah sedikit, Tok Guru! Usahlah terus bersikap negatif dan memandang buruk sangka terhadap saudara seIslam sendiri!

Saya percaya, penyalahgunaan kuasa mahupun rasuah bukan saja ada di dalam UMNO, namun sikap buruk itu juga wujud di dalam PAS, PKR, DAP dan lain-lain parti. Rasionalnya, sikap tersebut tidak mewakili parti dan sebetulnya ia adalah merupakan sikap buruk segelintir individu atau tokoh di dalam parti tersebut. Justeru itu, tidak adillah Nik Aziz menuduh UMNO begitu, sedangkan parti PAS lagi teruk rasuah dan salah guna kuas di Kelantan! Tak ingat berapa ratus yang Tok Guru beri pada pengundi pada PRK di Kelantan tempohari?

Saya juga yakin, dengan penerapan nilai Islam seperti “jihad” di dalam UMNO, ia bakal memulihkan sikap buruk rasuah mahupun salahguna kuasa yang masih wujud. PAS pun sepatutnya memuji UMNO kerana memilih istilah yang sebegitu murni. Mungkin PAS boleh mengesyorkan UMNO supaya menggunakan istilah “intifaadhah” (kebangkitan) selepas ini?

Nik Aziz patut sedar dan buka mata sekaligus mengiktiraf peranan UMNO dalam memperjuang dan mendaulatkan Islam di negara ini. Apakah Tok Guru fikir JAKIM, Jabatan-Jabatan Agama Islam, PERKIM, YADIM, Lembaga Tabung Haji dan banyak lagi agensi-agensi Islam di negara ini ditubuhkan serta diperjuangkan oleh PAS, DAP, PKR, MCA, MIC, PRM, PPP, atau lain-lain parti?

UMNO jugalah yang buat semua itu dan pernahkah PAS bekerjasama, menyokong, menyertai atau memberikan galakan kepada UMNO untuk terus memperjuangkan Islam di negara ini? Tahukah Tok Guru kenapa kedua-dua jawatan Ketua Tertinggi Agama Islam dan Ketua Tertinggi Angkatan Tentera Negara diberikan kepada DYMM Yang DiPertuan Agong? Tahu tak kenapa diberikan kepada pihak yang sama? Boleh jawab? Atau IQ Tok Guru tersumbat lagi?

Boleh dikatakan bahawa seluruh umat Islam di negara ini yang rasional dan rajin berfikir bersetuju dan mengiktiraf peranan yang dimainkan oleh UMNO dalam memperjuangkan Islam di negara ini. Hanya Tok Guru dan mereka yang tidak berfikiran rasional saja yang menolaknya. Maklumlah, bila matlamat menghalalkan cara, perkara yang hak pun akan dipandang batil oleh puak-puak seperti Tok Guru!

Justeru itu, tidak salah sama sekali UMNO menggunakan perkataan atau istilah “jihad” di dalam muamalahnya. Tidak ada dalam hukum syarak pun yang menegah UMNO dari menggunakan istilah sebegitu di dalam perjuangannya demi Islam, bangsa dan tanahair. Lainlah PAS yang “memperdagang” dan “menjual” Islam untuk mendapatkan undi! Itu jual agama demi kuasa namanya..!!!

Oleh : DukeofUmno

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment