~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Friday, May 16, 2014

Nak tuduh UMNO lah tu, tapi tak berani...!!! Anwar dedah gangster ganggu pemilihan PKR?


Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Anwar Ibrahim mendedahkan wujud gangguan kumpulan gangster sehingga pemilihan parti itu menjadi kacau bilau dan menyebabkan 27 cabangnya terpaksa mengulangi proses itu.

Dia berkata, perkara itu membuktikan wujudnya elemen percubaan untuk mengkhianati parti dengan menimbulkan huru hara di lokasi pemilihan.

Katanya, laporan Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) mendapati kumpulan bukan anggota parti itu sengaja atau mungkin menerima upah untuk berbuat demikian.

"Ada kawasan yang sehingga pukul 4.30 petang baik sahaja tiada gangguan, bagaimanapun pada pukul 4.40 petang, datang segerombolan gangster pecahkan peti undi. Jadi, sudah dikenalpasti oleh JPP di dalam video dan (mereka) bukan ahli.

"Pada saya, perkara itu cukup membuktikan ada percubaan untuk mengkhianati. Tetapi saya tidak kira, sama ada dia anggota parti atau tidak, dan melakukan jenayah serta perlanggaran peraturan, maka kita akan bertindak dan itu jelas seperti yang dicapai melalui konsensus kita pada Rabu lalu," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat PKR di Petaling Jaya, hari ini.



Sebanyak 10 daripada cabang yang terpaksa mengadakan pemili­han semula terletak di Selangor manakala 17 lagi di negeri lain.

Dalam pada itu, Anwar mengakui pemilihan PKR mempunyai beberapa kelemahan dan perkara itu sudah dikenalpasti serta cuba diperbaiki namun menegaskan parti itu tidak melindungi penjenayah.

Katanya, lembaga disiplin dan JPP tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan ke atas anggota yang terbukti mempunyai niat untuk mensabotaj parti.

"Saya memberi sokongan kuat kepada JPP untuk memecat serta merta mana-mana anggota yang melanggar disiplin ataupun yang melakukan kekerasan," katanya.

"Kita tidak melindungi penjenayah dan penipu yang melakukan kekerasan. Jadi kita tidak teragak-agak batalkan mana-mana pemilihan sekiranya terbukti pelanggaran (peraturan) telah berlaku," katanya.

Mengulas lanjut, Anwar mendakwa, percubaan sabotaj itu bertujuan mengheret parti ke Pendaftar Pertubuhan (ROS).

"Saya nampak ada percubaan untuk mengheret ROS memberi alasan seperti mana yang berlaku kepada DAP dan pihak ini memberikan ruang awal bekerja bagi pihak parti pemerintah menyulitkan urusan kita.

"Kita bagaimanapun akan memastikan proses ini diikuti dan sebarang bantahan perlu mengikut saluran," tegasnya.

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment