~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Friday, June 7, 2013

Pengguguran Dr. Xavier Simbol PKR Tidak Mengiktiraf Kaum India?


Pengguguran Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Andalas, Dr Xavier Jayakumar daripada jawatan Exco Kerajaan Negeri Selangor adalah simbol PKR tidak mengiktiraf sokongan kaum India di negeri itu.

“Sejak kebelakangan ini heboh diperkatakan tentang isu pengguguran Dr Xavier sebagai Exco Negeri Selangor baru-baru ini,” kata Abdul Razak Ismail, bekas pembantu khas Xavier kepada FMT, sambil menambah gelombang bantahan ahli-ahli PKR dari kalangan masyarakat India mendapat liputan meluas di akhbar-akhbar berbahasa Tamil, media sosial dan laman-laman web tempatan.

Penyerahan memorandum dan perhimpunan secara aman oleh ahli-ahli parti dari kalangan masyarakat India di hadapan ibu pejabat PKR di Tropicana, Petaling Jaya jelas menunjukkan ketidakpuasan hati kaum India terhadap pengguguran Xavier yang dilihat sebagai peminggiran seorang pemimpin India oleh pucuk pimpinan PKR.

“Lantaran, kita mencadangkan satu panel jawatankuasa ditubuh di mana perlu dianggotai oleh individu-individu bebas dan bukannya dari kalangan pimpinan parti bagi mengelakkan prasangka dan pertindihan kepentingan (conflict of interest),” katanya.

Menurut Abdul Razak, tiga perkara utama yang perlu diberi penjelasan berkaitan isu pengguguran Xavier itu.

Pertama : Anwar Ibrahim, Ketua Umum PKR dalam pertemuannya dengan enam orang wakil NGO dan parti pada malam 27 Mei 2013 di kediamannya di Segambut mengatakan bahawa Biro Politik PKR telah menyenaraikan nama Dr Xavier sebagai salah seorang calon Exco dan senarai tersebut telah diserahkan ke pejabat Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor.

Persoalannya apa jadi seterusnya dengan senarai tersebut?

Kedua : Sumber-sumber yang layak dipercayai mengatakan bahawa satu senarai nama calon PKR telah diserahkan ke pihak Istana Sultan Selangor semasa “ketiadaan” Abdul Khalid yang menjalani pembedahan lutut di Jerman.

Persoalannya adakah isi kandungan senarai tersebut sama dengan salinan yang telah diputuskan oleh Biro Politik parti?

Ketiga : Ada juga laporan mengatakan bahawa pihak Istana menolak nama Dr Xavier ekoran terdapatnya memorandum bantahan yang diserahkan oleh segelintir “ahli-ahli PKR” sendiri yang tidak mahu beliau kekal sebagai Exco bagi penggal kedua.

Sekiranya ia benar, persoalan kenapa Abdul Khalid tidak melakukan penjelasan kepada pihak Istana untuk mempertahankan Dr Xavier dari tuduhan-tuduhan yang dilemparkan terhadap beliau?

Adakah parti juga turut merestui tindakan segelintir ahli-ahli tersebut?

“Ramai yang beranggapan bahawa upacara pelantikan 10 orang Exco pada 30 Mei lalu di Istana Klang baru-baru ini bukan jalan penyelesaian dan bertegas mengatakan, bahawa isu perlantikan Exco ini belum selesai dan tidak boleh ditutup begitu sahaja.

“Ianya ibarat menyapu sampai ke bawah permaidani (sweeping the problem under the carpet). Ada masa dan ketika ianya bakal meletup,” tambah beliau.

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment