~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Monday, June 24, 2013

Pandikar Amin Sah Speaker, Dewan Buang Masa Kerana Orang Bodoh Bernama Khalid Ibrahim?


Tan Sri Pandikar Amin Mulia sah dilantik Speaker Dewan Rakyat dengan 133 undi berbanding 89 undi diterima oleh Datuk Abdul Kadir Sulaiman. Ini bermakna kesemua Ahli Parlimen Barisan Nasional mengundi cadangan Dato Sri Mohd Najib Tun Razak dan kesemua ahli Parlimen DAP, PAS dan PKR mengundi cadangan Tan Sri Khalid Ibrahim.

Sebenarnya proses Dewan Rakyat ini boleh berjalan lancar jika Menteri Besar Selangor, yang tertidur semasa sidang akhbar minggu lalu, memahami konsep politik demokrasi. Tidak mungkin mereka akan menang dalam pemilihan Speaker Dewan dan tidak ada sebab mereka sebagai parti yang kalah mahu mencalonkan Speaker. Sebaliknya mereka berbuat demikian juga untuk mewujudkan kekecohan dan menjadi bahan berita.



Mereka tahu akan kalah, sebab itu Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, tidak bangun mencadangkan nama speaker. Beliau sebaliknya menyuruh orang yang paling bermasalah minggu ini, Tan Sri Khalid Ibrahim untuk bangun mencadangkan speaker pilihan Pakatan Rakyat.

Jika minggu lalu Khalid menjadi bahan jenaka kerana tertidur dalam sidang akhbar, minggu ini beliau menjadi lawak jenaka kerana mencadangkan sesuatu yang tidak mungkin menjadi kenyataan. Sudah kalah, kalah lah!

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment