~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Saturday, June 23, 2012

Pemuda Umno gesa siasat Faekah!




Pemuda Umno Selangor menggesa siasatan terperinci dijalankan ke atas Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Faekah Husin berkaitan kenyataan di akhbar ini semalam bertajuk ‘Faekah Nafi Beri Surat Sokongan’.

Ketuanya, Ungku Md Salleh Ungku Abd Jamal berkata, pengakuan Faekah yang menandatangani surat sokongan membabitkan firma guaman milik anak saudaranya adalah satu tindakan cakap tidak serupa bikin.

“Sebagai seorang yang berkuasa di pejabat menteri besar, sepatutnya beliau tahu bahawa beliau tidak boleh mengeluarkan surat sokongan kepada keluarga terdekat kerana ini adalah amalan kronisme,” katanya selepa membuat laporan polis, semalam.

Menurutnya, laporan juga akan dibuat ke Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) Isnin ini.

Sementara itu : MB Khalid menafikan surat sokongan Faekah!

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengesahkan bahawa Setiausaha Politiknya, Faekah Husin tidak menyalah guna kuasa seperti didakwa sebuah blog, antaranya mengeluarkan surat sokongan kurniaan projek.



Beliau berkata, isu surat sokongan tidak timbul kerana Faekah hanya menerima surat permohonan dan bukannya memberi projek.

Menurutnya, beliau sendiri tidak pernah membuat surat sokongan untuk memberi sesebuah syarikat projek Kerajaan Negeri, sebaliknya hanya memanjangkan surat permohonan yang diterima kepada syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang terlibat.

"Isu ini sudah dijelaskan (Faekah) sebelum ini, oleh yang demikian isu surat sokongan ini tidak timbul," katanya ketika ditemui media, hari ini.

Faekah menafikan dakwaan sebuah blog bahawa beliau memberi surat sokongan kepada Firma Guaman untuk dilantik ke panel guaman GLC.

Beliau berkata, mengikut amalan biasa surat berkenaan akan dihantar kepada beliau dan Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim manakala tugas beliau hanya menerima dan menyerahkannya kepada GLC.

Menurutnya, walaupun beliau menandatangani surat berkenaan, namun ia tidak bermaksud salah guna kuasa berlaku kerana beliau tidak memberi projek kepada firma berkenaan.

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment