~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Sunday, June 3, 2012

Kemunculan LGBT semakin membimbangkan!



Gambar : Jenna Talackova bergambar dengan seorang kanak-kanak ketika kumpulan peserta Ratu Cantik Dunia Kanada melawat Sekolah Katolik St. John Vianney di Toronto pada 15 Mei lalu.

Penyertaan Jenna Talackova, 23, sebagai peserta transgender pertama dalam pertandingan Ratu Cantik Dunia Kanada 2012 adalah bukti masyarakat dunia kini seolah-olah merestui kegiatan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT), walaupun jelas gaya hidup abnormal itu bertentangan dengan norma kehidupan insaniah dan agama.

Sokongan terbuka pemimpin Amerika Syarikat (AS), Presiden Barack Obama baru-baru ini terhadap isu LGBT, walaupun sebelum itu beliau menentang keras amalan itu, juga menyebabkan golongan songsang tersebut semakin berani memperjuangkan ideologi sesat mereka.

Ramai yang sanggup mengetepikan kesan negatif daripada amalan hidup songsang itu seperti meningkatnya kadar jangkitan virus maut, HIV di seluruh dunia, semata-mata atas alasan keadilan dan hak asasi manusia.

Kajian yang dijalankan oleh Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mendapati hampir separuh daripada golongan transgender di rantau Asia Pasifik berisiko dijangkiti virus HIV.

Hal ini berlaku apabila penjagaan kesihatan yang kurang berkualiti dan amalan gaya hidup tidak sihat, dilihat meningkatkan kadar jangkitan penyakit itu ke paras kritikal.

Selain itu, krisis identiti yang melanda golongan songsang ini turut menyukarkan mereka untuk mendapat pekerjaan, lantas menyebabkan kebanyakan mereka memilih untuk menjadi pelacur sebagai pilihan terakhir untuk mencari pendapatan bagi meneruskan hidup, walaupun sedar risiko dijangkiti HIV.

Namun, tindakan Talackova menyertai pertandingan Ratu Cantik Dunia Kanada 2012 dilihat sebagai kes menarik kerana golongan LGBT kini semakin berani bertindak atas alasan menuntut kesamarataan.

Talackova atau nama lelakinya, Walter dilahir dan dibesarkan di Vancouver dan menjalani pembedahan menukar jantina pada usia 14 tahun.

Genap berusia 19 tahun, lelaki itu bertukar sepenuhnya menjadi 'wanita' dan menukar namanya kepada Jenna untuk menidakkan identitinya sebagai seorang lelaki.

Lalu, Talackova mengambil keputusan untuk menipu semasa mengisi borang penyertaan, namun ia akhirnya terbongkar selepas dia berjaya memasuki peringkat akhir pertandingan itu.

Penipuan itu telah menyebabkan pihak juri dan penganjur membuat keputusan menarik balik penyertaan peserta pertama transgender daripada acara berprestij dunia itu.

Seperti yang dijangka, keputusan tersebut mencetuskan kemarahan dalam kalangan para aktivis LGBT.

Menuduh pihak penganjur bersikap diskriminasi terhadap Talackova, lebih 200,000 tandatangan berjaya dikumpul menerusi petisyen untuk mendesak agar wanita palsu itu dimasukkan semula dalam pertandingan.

Kes tersebut turut mendapat perhatian peguam selebriti, Gloria Allred yang membuat keputusan membantu Talackova menyertai semula pertandingan ratu cantik itu.

Apa yang lebih memalukan, setelah meneliti semua aspek dan demi menjaga 'keadilan tidak bertempat', pihak penganjur bersetuju untuk membenarkan Talackova menyertai semula pertandingan itu.

Pendedahan kisah Talackova itu, bukanlah bertujuan menyokong kegiatan LGBT, ia hanya sekadar mahu membuktikan bahawa kini masyarakat sudah tidak berlaku adil terhadap mereka yang ingin menjalani kehidupan secara normal.

Ini jelas apabila mereka menerima golongan yang songsang dan jelas bertentangan dengan ajaran agama dan nilai moral ini sebagai golongan yang normal.

Jika nilai-nilai kehidupan yang tidak normal ini dibiarkan dan terus mendapat sokongan atas prinsip adil dan hak asasi, bagaimanakah agaknya usaha dunia untuk mewujudkan masyarakat bebas AIDS dapat dicapai?

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment