~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Sunday, March 18, 2012

Isu Amah : Ketua AMK marah gajinya lebih murah dari RM700!


Angkatan Muda Keadilan (AMK) mendesak kerajaan memperincikan semula butiran perbincangan yang telah diadakan dengan kerajaan Indonesia berhubung soal pengambilan pembantu-pembantu rumah dari negara itu di bawah memorandum persefahaman (MoU) yang dicapai tahun lalu.

Ketuanya, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, pihaknya juga mahu Malaysia mengkaji semula peraturan baru ini agar rakyat dan golongan muda berpendapatan sederhana khususnya tidak terus tertindas.

Shamsul Iskandar mengulas kenyataan Ketua Pengarah Pembinaan dan Penempatan Tenaga Kerja, Kementerian Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia, Dr Reyna Usma, antara lain menyatakan bahawa satu persetujuan telah dicapai dalam pertemuan Pasukan Petugas Bersama (JTF) Malaysia-Indonesia berhubung hal ini.

"AMK berpandangan, dasar ini mempunyai ruang yang besar untuk dipertikaikan. Ini kerana kadar tersebut, yakni RM700 untuk satu tugasan spesifik, adalah jelas tidak berkadaran dengan pendapatan isi rumah khususnya golongan muda yang berpendapatan sederhana," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan petang ini.

Menurut beliau, keadaan kos sara hidup yang semakin meninggi di Malaysia mendesak suami dan isteri bekerja bagi menjamin pendapatan isi rumah keluarga boleh menampung kos sara hidup harian.

"Justeru, khidmat pembantu rumah ini seakan menjadi satu keperluan khususnya bagi golongan muda berpendapatan sederhana," kata beliau.

Oleh itu katanya, sesuatu yang menimbulkan keraguan bagaimana JTF yang ditubuhkan tidak mengambil kira maklumat-maklumat asas mengenai pendapatan isi rumah majoriti masyarakat di Malaysia dan bandar-bandar utama seluruh negara.

"AMK melihat ini berpotensi berlaku atas kegagalan kerajaan untuk melihat isu dan permasalahan sebenar sehingga membawa kepada konotasi yang salah dalam perundingan yang telah dilangsungkan dengan kerajaan Indonesia," katanya.

Wei..Syam Ketot..tak payah le kamu nak tunjuk baik untuk menjuarai isu amah ini kerana semua tak bersetuju dengan apa yang pihak Indonesia tuntut! Sepatutnya kamu kena jawap mengapa komplot PKR bersubahat dengan kuasa asing hendak menjatuhkan kerajaan yang sedia ada? Jangan nak divet isu...!!!

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment