~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Wednesday, January 22, 2014

200 peniaga halang MPPP roboh gerai?

Seorang pemuda menghayun penumbuk kepada seorang penguatkuasa kerana gerai dia cuba dirobohkan. Hidup sudahlah, itu sahaja lah mata pencarian harian keluarganya. Yang nak dirobohkan pula kerajaan DAP Pulau Pinang.

Balik Pulau: Operasi meroboh 15 gerai peniaga dan penjaja Melayu di Teluk Bahang, di sini semalam, kecoh apabila kira-kira 200 peniaga dan penduduk menghalang tindakan berkenaan.

Seawal jam 9 pagi, peniaga dan penduduk berkumpul dan kemudian cuba menghalang sekumpulan 50 kakitangan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) menghampiri lokasi berkenaan. Kekecohan tercetus jam 10.30 pagi, menyaksikan sesetengah peniaga yang tidak berpuas hati, bertindak agresif terhadap kakitangan MPPP.

Insiden bermula apabila seorang pegawai dipercayai dari Pejabat Daerah dan Tanah Barat Daya dikatakan cuba menenangkan peniaga termasuk menunjukkan notis kebenaran melakukan kerja terbabit, namun mengundang kemarahan peniaga hingga berlaku pergelutan dengan suasana kecoh berlarutan hampir setengah jam sebelum dileraikan polis.

Pengerusi Persatuan Peniaga Kecil Teluk Bahang, Mohd Redza Zainal Abidin, kesal dengan tindakan MPPP yang didakwa menindas dan menjejaskan mata pencarian penjaja kecil Melayu yang sudah lebih 15 tahun mencari rezeki di situ tanpa gangguan.

Tindakan aniaya peniaga

“Sepatutnya MPPP berbincang dengan kami... tindakan ini menganiaya kami yang mencari rezeki untuk menanggung keluarga,” katanya sambil disokong pengusaha bengkel kereta, Muhammad Suhaimi Arsad, 30, yang kecewa kerana MPPP didakwa lewat mengeluarkan notis arahan pengosongan premis selain tidak mengadakan perbincangan.

Sambil menyifatkan pengusiran itu suatu penganiayaan terhadap peniaga dan keluarga mereka, Suhaimi berkata, mereka sudah lama berniaga di lokasi berkenaan sehingga berjaya menarik ramai pelanggan setia.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teluk Bahang, Datuk Shah Headan Ayob Hussain Shah, berkata Kerajaan DAP Pulau Pinang perlu mencontohi kerajaan negeri di bawah Barisan Nasional (BN) yang mengutamakan kebajikan peniaga dan menyediakan tempat niaga baru sebelum merobohkan mana-mana premis perniagaan tanpa lesen.

Dalam perkembangan berkaitan, EXCO Kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalu Lintas dan Tebatan Banjir negeri, Chow Kon Yeow, ketika dihubungi enggan mengulas lanjut, sekadar memaklumkan operasi meroboh itu dikendalikan Pejabat Daerah dan Tanah Barat Daya, manakala MPPP hanya membantu.

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment