~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Monday, May 17, 2010

PAS Punah : Azizan nafi bubar DUN Kedah!



















Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak menafikan Dewan Undangan Negeri Kedah (DUN) akan dibubarkan berikutan empat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) pakatan pembangkang disebut-sebut bakal melompat parti.

Menurutnya, jika DUN mahu dibubarkan, sudah tentu perkara itu tidak disembunyikan malah beliau sendiri akan menghebahkannya kepada pihak media. "Kedah aman damai sebab itu orang suka kacau dan jika saya nak bubarkan DUN, saya sendiri akan panggil semua wartawan untuk menghebahkan berita ini.

"Semua berita mengenai pembubaran DUN hanya khabar angin dan mainan politik pihak tertentu," katanya ketika dihubungi di sini hari ini. Beliau diminta mengulas khabar angin kononnya DUN Kedah akan dibubarkan dalam tempoh terdekat kerana empat ADUN pakatan pembangkang dikatakan bakal keluar parti.

Menurut Azizan, pihaknya akan mengadakan ceramah khas pada 22 Mei ini di Kompleks Pas Kota Sarang Semut di sini bagi menjelaskan keadaan sebenar kepada rakyat negeri ini. "Empat ADUN yang dikatakan bakal keluar parti, juga akan memberi ceramah bagi menjelaskan hal sebenar kepada rakyat.

"Kita tidak mahu rakyat terus keliru dengan khabar angin mengenai hal ini dan kami akan menerangkan kepada rakyat supaya mereka tidak terpedaya dengan permainan politik sebegini," katanya. Ujarnya, khabar angin sebegini disebarkan untuk memecahbelahkan pakatan pembangkang di negeri ini namun usaha tersebut tidak berjaya.

BN sedia hadapi kemungkinan di Kedah

Barisan Nasional (BN) bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang berlaku ekoran desas-desus pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah. Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, BN akan memantau perkembangan tersebut namun pada masa yang sama tidak menolak kemungkinan ia sekadar polemik.

"Sebenarnya, saya tidak mahu membuat sebarang andaian kerana tidak ada pengumuman rasmi tentang isu lompat parti itu. "Namun sekiranya itu berlaku, BN bersedia dan tidak ada apa yang hendak dirisaukan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas laporan akhbar mengenai khabar angin mengatakan DUN Kedah akan dibubarkan berikutan empat ADUN pakatan pembangkang akan keluar parti dalam masa terdekat. Menurut laporan itu, ADUN terbabit ialah S.Manikumar (PKR-Bukit Selambau), Tan Chow Kang (PKR-Sidam), Lim Soo Nee (PKR-Kulim) dan Lee Guan Aik (DAP-Kota Darulaman).

Daripada empat yang dikaitkan itu, Manikumar dan Soo Nee merupakan Exco kerajaan negeri. Mengulas lanjut, Mohd. Shafie yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah berkata, jika benar ada ahli PKR yang bertindak keluar parti, perkara itu bukanlah sesuatu yang mengejutkan.

Ini kerana, katanya, sudah ramai yang berbuat demikian sebelum ini. "Sudah ada beberapa Ahli Parlimen dan ADUN PKR yang meninggalkan parti mereka , jadi kalau berlaku di Kedah kali ini, tidak ada apa yang mengejutkan," katanya.

Kalau tak ada angin, masa kan pokok bergoyang

APA boleh buat mungkin sudah takdir Allah s.a.w. untuk menguji sejauh mana kekuatan kerajaan Pakatan Rakyat? Selepas kerajaan Perak dirampas Januari tahun lepas kini kerajaan Pakatan Rakyat Kedah pula sedang dilambung gelombang. Kedudukan kerajaan Pakatan Rakyat yang diungguli Pas kini benar-benar dalam bahaya.

Apakah kerajaan Kedah juga akan menerima nasib sama dengan kerajaan Perak? Walaupun Mukhriz Mahathir hari ini memberi jaminan BN akan merampas Kedah secara terhormat tetapi kata-kata itu tidak boleh dipercayai.

Gerakan untuk menjatuhkan atau merampas Kedah sebelum sampai edahnya (genap penggal parlimen ke-12) sudah berjalan sejak lama dulu. Malahan ia hampir serentak dengan usaha untuk menjatuhkan Perak dan Selangor.

Hari ini bahaya yang bakal menimpa kerajaan pimpinan Azizan Abdul Razak itu tidak dapat disembunyikan lagi. Makin ditutup nampaknya ia makin membekah dan meluas. Cerita-cerita yang kedengaran di kedai kopi kini sudah menjadi separuh rasmi. Cerita kerajaan Pakatan Kedah akan dirampas atau DUN akan dibubarkan sudah menghantui pemikiran rakyat Kedah.

Semuanya berpunca daripada khabar tindakan dua orang anggota Exconya yang dikatakan sudah berubah haluan akan menyertai UBN bila-bila masa saja. Dua anggota Exco itu ialah Adun Bukit Selambau, S Manikumar dan Adun Kulim, Ling Soo Nee.

Tidak dapat dipastikan kenapa mereka dikatakan sedia untuk berpaling tadah. Apakah mereka sudah kena beli ataupun ada sesuatu yang menyinggungkan perasaan mereka sehinggakan sedia meninggalkan jemaah kerajaan negeri yang bakal memberi kesan buruk kepada kerajaan Pakatan Kedah. Apapaun perkhabaran ini memeningkan kepala Azizan Razak dan juga penasihat umum PKR, Anwar Ibrahim.

Sudah pasti kalau berita ini benar, kedua anggota Exco itu bertindak meninggalkan Pakatan Rakyat dan menyeberang kepada BN, kedudukan kerajaan Kedah mungkin akan bertukar tangan. Dengan penyeberangan itu menjadikan BN 16 kerusi, dicampur dengan Adun Lunas Md Radzi Salleh yang telah awal mengumumkan meninggalkan PKR menjadikan BN mempunyai 18 kerusi.

Kedudukan itu menjadikan kerusi Pakatan Rakyat akan tinggal 18 kerusi di mana 16 Pas satu PKR dan satu DAP. Jumlah itu walaupun Pakatan Rakyat masih boleh bertahan tetapi ia sangat lemah.

Azizah Razak sebelum ini sudah membayangkan kesediaannya untuk membubarkan DUN Kedah jika berlaku sesutau ke atas kerajaannya. Tanggal 22 Mei depan katanya satu ceramah besar bakal diadakan Pakatan Rakyat di mana pada himpunan itu semua wakil rakyat termasuk dua Exco berkenaan akan akan diminta melapazkan ikrar.

Apa yang boleh difahami sekiranya ada wakil rakyat Pakatan yang enggan melapazkan ikrar, Azizan tidak ada pilihan lain melainkan terpaksa membuarkan Dewan Undangan Negeri Kedah.

Dalam pada itu sekejap tadi saya telah menerima panggilan dari ahli politik veteran dari Kedah yang turut menyatakan kebimbangannya terhadap kestabilan kerajaan Pakatan Kedah. Beliau melahirkan rasa cemas dengan apa yang berlaku di negeri Jelapang Padi itu. Katanya perkembangan setakat malam ini, Azizan tidak ada pilihan lain melainkan perlu membubarkan DUN Kedah kerana menurut yang beliau difahami kesemua ahli PKR Kedah akan menyertai BN?

Sejauh manakah maklumat ini? Tunggulah perkembangan nanti!
Sumber - MSO ( Mohammad Sayuti Omar )

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment