~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Wednesday, May 12, 2010

Cakap Tarak Serupa Bikin : Larangan masjid jadi ‘gelanggang politik’ adil - Hasan Ali!

Larangan masjid di Selangor dijadikan ‘gelanggang politik’ adalah selaras dengan Enakmen Pentadbiran Perundangan Islam 1989, kata Exco kerajaan negeri, Datuk Dr Hasan Ali.

Exco Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam itu berkata, enakmen tersebut menghalang individu daripada menggunakan masjid sebagai gelanggang politik. Enakmen tersebut dikuatkuasakan melalui Kaedah-kaedah Pegawai Masjid dan Jawatankuasa Kariah (Pindaan 2001).

Ia digariskan demikian dalam Perkara 34(2)(b) dalam enakmen tersebut.

“Saya rasa ini adil, sebagai Exco yang menjaga bahagian hal ehwal Islam di negeri ini, saya rasa peraturan itu sangat munasabah. “Kalau ini dibenarkan, saya rasa akan timbul huru-hara, haru biru, bertentangan dengan semangat keutuhan masjid, semangat masjid itu ditegakkan di situ hanya untuk menggamit manusia ke arah keamanan,” katanya.

Beliau menjelaskan demikian ketika ditemui selepas sidang media di bangunan SUK, Shah Alam hari ini mengenai pelancaran Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Negeri Selangor (Padat). Pelancarannya yang akan disempurnakan oleh Sultan Selangor malam esok dijangka akan menarik sehingga 10,000 orang ke Stadium Melawati, Shah Alam.

Sebelum ini, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dilaporkan melarang pengunaan masjid oleh individu-individu berkepentingan politik menggunakan institusi umat Islam itu untuk tujuan berkenaan

Baginda juga dilaporkan menitahkan polis supaya bertindak tegas terhadap mana-mana pihak yang menggunakan masjid untuk berkempen dalam pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor bulan lalu. Mengulas lanjut, Dr Hasan berkata: “Di Selangor jelas masjid adalah larangan untuk kita berpolitik partisan dan kepartian.”

Namun, katanya, isu politik sememangnya tidak boleh dipisahkan daripada dijelaskan di masjid seperti politik pembangunan dan pentadbiran. “Yang besar macam itu, kalau kita tidak boleh cerita di masjid, di mana lagi kita hendak cerita,” katanya lagi.

Menurut Dr Hasan lagi, halangan yang wujud dalam enakmen kini adalah untuk menghalang kegiatan mencerca parti atau tokoh tertentu di pentas masjid. “Tapi kalau nak tuduh UMNO begitu begini, nak kata Pas begitu begini, kerajaan negeri merasakan perkara itu tidak dibenarkan di dalam persekitaran masjid.

“Kalau kita naik (saja) bersyarah sebut orang itu, sebut orang ini, itu namanya politik partisan. “Tapi kalau nak cerita tentang pembangunan, nak cerita tentang kemiskinan, politik kemiskinan misalnya, saya tidak nampaklah (kesalahan), asalkan cerita tentang kemiskinan itu tidak berkait langsung tentang politik kepartian seperti itu,” katanya.

TETAPI : Semasa di PRK Hulu Selangor, siapa yang nak menyalahgunakan masjid sebenarnya? Ada cuba nasihatkan ' orang itu '! Tepuk dada, tanya selera! Wallahulam.

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment