~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Tuesday, May 11, 2010

Jangan cepat melatah provokasi Guan Eng!






















Isu kenyataan Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, Datuk Azhar Ibrahim 'bahawa tragedi 13 Mei akan berulang' tidak perlu dipanjangkan lagi oleh mana-mana individu atau parti tertentu.

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Kepala Batas, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata, pihak berkenaan termasuk parti komponen Barisan Nasional (BN) tidak harus membangkit lagi perkara itu kerana Azhar telah memberi penjelasan mengenai tindakannya itu.

''Kita sendiri telah pun mendapatkan penjelasan Azhar berkenaan kenyataan itu yang memaklumkan bahawa ia dilakukan sebagai respons balas terhadap banyak serangan dan provokasi yang dilakukan Ketua Menteri, Lim Guan Eng dan rakan pimpinannya terhadap UMNO, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan pimpinan negara.

''Dalam suasana politik yang ada, kalangan rakan komponen jangan terlalu cepat melatah dan menyalahkan pimpinan UMNO di mana-mana peringkat sekalipun," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Pada Khamis lalu, Ahli Dewan Undangan Negeri Penaga itu pada sidang DUN memberi amaran bahawa tragedi 13 Mei akan berulang jika rakyat hilang keyakinan dengan pihak berkuasa dan sistem sedia ada.

Mengulas bidasan orang ramai berhubung kematian remaja, Aminulrasyid Amzah, 15, yang ditembak mati oleh polis di Shah Alam, Azhar menyoal sama ada rakyat mahu tentera mengambil alih negara memandangkan polis didakwa tidak lagi berkesan.

Dalam pada itu, Reezal Merican berkata, wakil parti komponen seharusnya mendapatkan penjelasan yang sebaik-baiknya daripada Azhar sendiri mengenai kenyataan tersebut.

''Ini bagi membolehkan mereka mengetahui adakah ia dilakukan tanpa sebarang provokasi dan tekanan? Apakah ia diutarakan tanpa sebab dan alasan yang munasabah?'' katanya.

Sementara itu, kata beliau, Pemuda UMNO Kepala Batas menyelar sikap Ketua Menteri yang gemar berselindung dengan pelbagai terma hebat, falsafah pentadbiran yang longgar dan tidak jujur.

''Sebagai contoh, adalah cukup ironi dan menyedihkan - ketika Pulau Pinang mahu didendang kononnya sebagai 'oasis demokrasi;' perkara yang sangat asas - iaitu kewujudan elemen check and balance mahu dinafikan," katanya.

''Ketua Pembangkang di DUN Pulau Pinang mahu dihadapkan ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan; tanpa didahulukan dengan perbahasan di dalam Dewan yang mulia.

''Sebelum menggunakan istilah 'oasis demokrasi,' menggunakan 'Speakers Corner' (sudut pidato) sebagai alat menutup kelemahan 'rejim' pentadbirannya - Guan Eng perlu terlebih dahulu banyak belajar tentang konsep asas demokrasi yang ada," katanya.

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment