~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Tuesday, May 11, 2010

Kes liwat Anwar ditangguh bolehkan hakim buat keputusan!

Perbicaraan kes liwat melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai tertuduh ditangguh sehingga esok bagi membolehkan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah membuat keputusan mengenai permohonan pihak pembelaan untuk mendapatkan keterangan Mohd Saiful Bukhari Azlan selaku pengadu dan saksi dalam kes itu.

Peguam bela utama Karpal Singh memberitahu mahkamah bahawa pihak pembelaan memerlukan keterangan itu kerana terdapat percanggahan antara keterangan berkenaan dan pertuduhan meliwat yang dikenakan terhadap Anwar.

Karpal Singh berkata, Mohd. Saiful, dalam keterangan kepada polis, mendakwa kejadian liwat itu berlaku tanpa kerelaan sedangkan pihak pendakwaan mengenakan pertuduhan mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan iaitu persetubuhan dengan kerelaan.

Katanya, ini adalah kes pertama di negara ini melibatkan percanggahan besar antara pertuduhan dan keterangan saksi kepada polis serta keterangan oleh saksi di mahkamah.

Peguam Cara Negara II, Datuk Mohamed Yusof Zainal Abidin, yang mengetuai pasukan pendakwaan, menjawab bahawa terpulang kepada Peguam Negara selaku pendakwa untuk menetapkan pertuduhan.

Anwar, 63, yang merupakan Ketua Pembangkang dan Penasihat Parti Keadilan Rakyat, dituduh meliwat Mohd Saiful, 25, di Unit 11-5-1 Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008. - Bernama

Penang Wasabi

No comments:

Post a Comment