~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Thursday, January 23, 2014

Kemelut isu penyingkiran Azmin terjawab?

Dokumen Cabutan daripada keputusan mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor ke-35 mengenai isu penyingkiran Azmin (gambar kecil).

Kemelut penyingkiran Azmin Ali sebagai ahli lembaga pengarah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) akhirnya terjawab semalam.

Ini berikutan dokumen minit mesyuarat EXCO berhubung pelantikan ahli lembaga pengarah yang didedahkan kerajaan negeri kepada media semalam, mengesahkan nama Azmin tidak ada dalam senarai pelantikan semula yang diputuskan dalam mesyuarat pada 13 November tahun lalu yang dipengerusikan oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Mesyuarat itu hanya menimbang dan meluluskan pelantikan semula ADUN Chempaka, Iskandar A Samad dan membuat pelantikan baru ADUN Sungai Pinang, Datuk Teng Chang Khim sebagai ahli lembaga pengarah.

Keputusan itu kemudian disahkan dalam mesyuarat 4 Disember yang juga dipengerusikan oleh Abdul Khalid.

Kertas Ringkasan yang dibentangkan oleh Menteri Besar pada mesyuarat 13 November ada juga menyatakan seorang lagi ahli akan ditentukan kemudian, tetapi tidak menyatakan nama Azmin.

Edar kronologi peristiwa

Berdasarkan kronologi peristiwa yang turut diedarkan, Setiausaha Dewan menghantar minit mesyuarat itu kepada PKNS untuk pemakluman agensi itu.

PKNS dalam surat bertarikh 8 Januari kemudian memaklumkan Azmin bahawa kedudukannya sebagai ahli lembaga pengarah telah ditamatkan berkuat kuasa 4 Disember.

Turut terkandung dalam dokumen yang didedahkan oleh Sekretariat Akhbar Pejabat Menteri Besar itu ialah satu salinan Kertas Ringkasan yang dibentangkan Abdul Khalid pada 13 November yang mengesyorkan kepada mesyuarat EXCO bahawa jawatan Iskandar, Azmin dan ADUN Kinrara, Teresa Kok Suh Sim, dikekalkan sehingga tamat tempoh pada 10 Februari 2015 atau digantikan dengan calon lain yang bersesuaian dengan kemahiran dan kepakaran masing-masing.

Kertas Ringkasan itu juga ada menyatakan ulasan pejabat Menteri Besar, antaranya kedudukan Azmin sebagai ahli lembaga pengarah sesuai untuk dikaji semula kerana beliau telah mengembalikan kemudahan yang diterimanya.

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment