~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Saturday, January 18, 2014

6 cara makan kangkung?


Sejak kebelakangan ini, kangkung telah menjadi 'highlight' sebagai sayur Malaysia yang paling 'glamour'.Di Eropa, kangkung disebut Swamp Cabbage, Water Convovulus, atau Water Spinach. Sungguhpun kangkung boleh dibeli dengan harga yang murah atau dipetik di tepi telaga kampung halaman, sayur ini mempunyai banyak manfaat kesihatan dan sedap dimakan.

Mari kita lihat apakah cara-cara untuk makan kangkung:

Kangkung Goreng Belacan (KGB)

Antara cara masakan yang paling popular untuk kangkung ialah Kangkung Goreng Belacan (KGB). Kenapa? Rakyat Malaysia sukakan makanan yang pedas dan kangkung goreng belacan paling senang dicari kedai-kedai makanan dan juga senang dimasak di rumah.

Ulam kangkung

Kepada mereka yang sukakan makanan yang sihat, kangkung sering dihidang sebagai ulam-ulam (salad) yang dicecah mentah dengan cili atau belacan. Kangkung mempunyai nutrisi kesihatan yang tinggi seperti vitamin A, vitamin B1, vitamin C, protein, kalsium, fosfor, zat besi dan karoten. Oleh itu, kangkung boleh memrupakan salah satu sayur yang harus berada di dalam diet harian anda.


Kangkung Rebus

Pernahkah anda makan 'yong tau foo'? Kangkung segar yang direbus boleh dimakan dengan kuah manis dan pedas 'yong tau foo'. Cara makan ini juga sihat dan mengandungi kalori yang rendah. Anda boleh cuba makan 'yong tau foo' halal yang dikunjungi ramai di Kampung Pandan.

Tumis kangkung pedas

Sungguhpun pedas, masakan ini adalah berlainan daripada KGB. Tumis kangkung pedas dimasak dengan bawang putih, tomato hiris, udang kering dan cili padi. Cara masakan ini adalah kurang berlemak tetapi, tetap menepati citarasa mereka yang sukakan masakan pedas.

Tumis kangkung tempe

Siapa suka makan tempe? Tempe bukan sahaja sedap, tetapi memberi anda nutrisi yang banyak seperti kangkung. Aroma yang menyelerakan daripada tempe bersama kangkung memang sajian yang sesuai dihidangkan ketika makan malam bersama ahli keluarga anda.

Sotong kangkung

Sotong kangkung semestinya makanan pasar malam/gerai yang dimakan rakyat Malaysia. Sotong kurita yang direbus, dihiris dan dicampur dengan sos rojak, kangkung rebus dan juga kacang bukan sahaja sedap, tetapi sesuai sebagai pembuka selera. Anda disyorkan untuk makan sotong kangkung bersama cili pedas. Mesti syok!

Apakah cara makan kegemaran anda untuk sayur kangkung? Sila kongsi bersama!

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment