~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Saturday, January 4, 2014

Harussani tak gentar kecaman?


“Saya berkata yang benar, bukan mencari publisiti murahan dan tidak akan berganjak daripada pendirian,” tegas Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria.

Sambil menegaskan tanggungjawabnya mengingatkan umat Islam, Harussani berkata, istilah ‘bughah’ tidak terhad hanya penentangan terhadap kerajaan yang adil, sebaliknya merangkumi kerajaan yang sah dipilih melalui sistem demokrasi berperlembagaan.

Beliau tidak gentar jika ada pihak yang mengecam kenyataannya itu, malah tetap istiqamah dalam pendiriannya meskipun berdepan kemarahan segelintir kelompok.

“Jika ada yang hendak buat laporan polis, itu hak mereka. Apa yang dikatakan itu adalah fahaman saya terhadap Islam. Saya bukan hendak mencari publisiti.

Sementara itu, penjelasan tentang isu bughah akan diberikan!

Jabatan Mufti Perak akan tampil membuat kenyataan rasmi berhubung perkataan bughah yang digunakan ketika mengulas himpunan Gerakan Kos Sara Hidup (Turun) pada malam sambutan tahun baharu 2014, lalu.

Timbalan Mufti Negeri, Zamri Hashim berkata, penjelasan itu akan dibuat dalam masa terdekat.

“Kita ambil maklum perkara ini dan akan mengeluarkan kenyataan rasmi mengenainya kelak,” katanya ketika ditemui sempena lawatan Pemuda Pas Perak, di sini, semalam.

‘Bughah’ yang mengikut hukum membawa maksud ‘darah halal’ mencetuskan kontroversi apabila didakwa dikeluarkan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang merujuk kumpulan perhimpunan berkenaan.

Dalam perkembangan yang sama, Ketua Pemuda Pas Perak, Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss berkata, penjelasan sewajarnya perlu dibuat bagi mengelakkan lebih banyak kekeliruan orang ramai.

Menurutnya, kenyataan bughah yang merujuk kepada menghalalkan darah peserta himpunan berkenaan boleh disalah tafsir oleh sesetengah pihak hingga akhirnya memberi kesan buruk kepada masyarakat.

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment