~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Friday, June 1, 2012

Bekas MB Perak, Nizar Lambai digesa mohon ampun kepada Sultan!



Pertubuhan Penyatuan Pembelaan Melayu Malaysia (PPPMM) menggesa Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin memohon ampun kepada Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar ekoran kenyataan biadab dikeluarkan bekas Menteri Besar Perak itu baru-baru ini.

Presidennya, A. Rahman Mahadi berkata, sebagai seorang Melayu dan beragama Islam, Mohammad Nizar tidak sepatutnya membuat kenyataan yang boleh menyinggung bukan sahaja perasaan keluarga diraja, malah tempiasnya turut dirasai rakyat negeri ini yang kasih kepada sultan.

Menurutnya, keceluparan Ahli Parlimen Bukit Gantang itu yang tidak pernah serik dan sering mengeluarkan kenyataan-kenyataan melampau perlu dipandang serius oleh kerajaan sekali gus PPPMM mahu tindakan tegas diambil terhadap beliau supaya menjadi pengajaran kepada pihak lain.

"Kita tahu sebagai pembangkang, sudah pasti ada sahaja kenyataan yang ingin dikeluarkan, namun dalam politik ini perlu ada batasnya. Malah, sebagai seorang Melayu dan Islam di negara ini adalah tidak wajar mengeluarkan kenyataan biadap terhadap sultan.

"Justeru, PPPMM menggesa Mohammad Nizar mohon menghadap kepada Sultan Ibrahim dan memohon ampun kepada baginda atas keceluparan dan perbuatan melampau itu kerana orang Melayu di sini penuh dengan adab dan sopan," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.


Mohammad Nizar yang juga Timbalan Pesuruhjaya Pas Perak menerusi laman sosial Twitter kelmarin mempersoalkan pembelian nombor pendaftaran kenderaan WWW 1 oleh Sultan Ibrahim sekali gus menggambarkan seolah-olah baginda membeli nombor tersebut menggunakan wang rakyat.

Ekoran itu, Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim melalui akaun Twitternya @HRHJohor2 menjelaskan bahawa kerabat diraja Johor tidak pernah mengambil satu sen pun duit daripada kerajaan sejak pemerintahan Almarhum Sultan Ibrahim Sultan Abu Bakar.

A. Rahman berkata, penjelasan yang dibuat oleh Tunku Ismail itu jelas menunjukkan ketelusan keluarga diraja Johor berhubung isu tersebut dan langkah itu juga diharap mampu memberi gambaran sebenar dan bukan seperti yang sengaja dipolitikkan sesetengah pihak.

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment