~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Friday, September 30, 2011

Guan Eng dah kena sindrom Mat Sabu, dakwa 'tak ingat' burukkan Johor!



Akhirnya Guan Eng dah pun belajar macamana nak menipu dari Mat Sabu! Seperti biasa apabila mereka dah terlepas cakap, maka seperti biasa mereka akan menafikan dengan berkata "tidak ingat" apa yang telah mereka katakan. Mungkin ada benarnya peribahasa melayu mengatakan terlajak perahu boleh diundur, tetapi terlajak kata buruk padahnya! Hakikatnya inlah yang berlaku sekarang.

Selepas beberapa hari dikritik hebat kerana memburukkan Johor, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, semalam berkata tidak pasti sama ada menyebut perkara demikian atau sebaliknya.

Guan Eng yang tidak mengaku mengeluarkan kenyataan itu, berkata beliau belum lagi mendengar rakaman yang dikatakan mengandungi percakapan itu. “Saya tidak ingat dan tak pasti," katanya pada sidang media di pejabatnya di sini, semalam. Rakaman sidang media itu semalam diperoleh daripada NTV7 kerana Berita Harian tidak dijemput untuk menghadiri sidang media berkenaan.

Malah, wartawan TV3, Selwam Arjunan yang turut menghadiri sidang media itu diarahkan keluar oleh Guan Eng kerana tidak mahu wakil stesen televisyen berkenaan berada di dalam bilik itu ketika beliau menjawab soalan berkaitan dakwaan memburukkan Johor.

Ketua Menteri enggan menjawab soalan berkaitan isu berkenaan selagi Selvam tidak keluar kerana mendakwa akan mengambil tindakan undang-undang ke atas TV3. Isnin lalu, TV3 menyiarkan rakaman audio Guan Eng yang berkata: Anda tidak perlu bimbang dengan keselamatan apabila datang ke Pulau Pinang. Di Johor, jika anda seorang warga Singapura, anda mungkin diculik.

Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP didakwa melemparkan tohmahan itu ketika majlis makan tengah hari bersama Persatuan Wartawan Asing Singapura di Pusat Konvensyen Raffles, Singapura.

Beliau mendakwa, ucapan rasminya pada majlis makan tengah hari itu adalah ‘majlis tertutup' tidak mengandungi sebarang kenyataan berkaitan Johor. Namun, katanya, beliau tidak pasti sama ada kenyataan berkenaan dikeluarkan ketika interaksi bersama tetamu pada majlis itu.

"Saya belum dengar lagi rakaman itu, sama ada kenyataan itu dibuat atau tidak. Jika kenyataan itu dibuat, dalam konteks macam mana kerana majlis itu dibuat secara tertutup. Saya mahu tahu dalam konteks apa kenyataan itu dibuat kerana tidak ingat apa yang saya katakan kerana saya membuat beberapa ucapan satu hari," katanya.

Guan Eng berkata, untuk memastikan sama ada kenyataan itu dibuatnya atau tidak, beliau mahu membawa perkara itu ke mahkamah untuk mendapatkan rakaman berkenaan terlebih dulu.

“Kalau cakap mereka ada rakaman itu, kita mahu dapat dan dengar,. untuk itu kita perlu ke mahkamah biar mahkamah proses mahkamah putuskan,” katanya.

Cibai la lu Guan Eng...!!!

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment