~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Saturday, January 8, 2011

Tarik ungkapan 'balik India'!

Faruk Raja Mohamed (tiga kanan) menunjukkan memorandum membantah tindakan Ng Wei Aik membangkitkan isu perkauman yang dihantar kepada Lim Guan Eng, di Georgetown, semalam.

Kongres India Muslim Malaysia (Kimma) memberi tempoh seminggu kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Komtar, Ng Wei Aik supaya memohon maaf kerana mengeluarkan kenyataan berunsur perkauman terhadap pekerja Restoran Nasi Kandar Mohamad Aliyar semasa operasi penyitaan di premis itu Ahad lalu.

Wei Aik diberi tempoh itu bermula hari ini kerana mengeluarkan ungkapan "Tutup kedai, balik India" terhadap pekerja restoran itu.

Pengerusi Badan Perhubungan Kimma Pulau Pinang, Faruk Raja Mohamed berkata, kenyataan Setiausaha DAP negeri itu begitu biadab dan mengguris hati golongan India Muslim di negara ini.

Menurutnya, Kimma negeri mahu permohonan maaf dibuat disebabkan tiada sebarang maklum balas daripada Wei Aik walaupun telah digesa berbuat demikian oleh pelbagai pihak.

''Kami menggesa Wei Aik memohon maaf kepada pihak restoran dan seluruh masyarakat India Muslim di negara ini di atas kebiadabannya. Dia juga perlu bertindak menarik balik kenyataan itu.

''Kami beri dia tempoh seminggu untuk berbuat demikian. Jika cara ini juga tidak berkesan, kita akan berbincang untuk melihat bentuk tindakan selanjutnya yang akan dibuat.

''Setakat ini kita tengok dulu apa yang berlaku seterusnya," katanya pada sidang akhbar selepas menyerahkan memorandum mengenai perkara itu kepada Ketua Menteri, Lim Guan Eng di Komtar hari ini.

Bagaimanapun, usaha mereka untuk menyerahkan secara terus memorandum itu kepada Guan Eng di pejabatnya di Tingkat 28, Komtar gagal kerana Ketua Menteri tidak berada di pejabatnya.

Memorandum tersebut yang mengandungi gesaan Kimma negeri supaya Guan Eng menyuruh Wei Aik membuat permohonan maaf kepada pengusaha restoran dan masyarakat India Muslim itu diterima oleh Setiausaha Sulit Ketua Menteri, Farida Hani M. Yacob kira-kira pukul 3.30 petang.

Sebelum itu, kira-kira 100 ahli Kimma Pulau Pinang berarak secara aman dari Masjid Simpang Enam di sini menuju ke pejabat Ketua Menteri di Komtar.

Mereka turut melaungkan 'Allahuakbar' sebaik sahaja sampai di kawasan Komtar kira-kira pukul 2.30 petang sebelum lima daripada mereka termasuk Faruk dibenarkan naik ke pejabat Guan Eng.

Tengah malam Ahad lalu, restoran tersebut kecoh apabila kakitangan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) merampas kerusi, meja, televisyen serta peralatan lain yang terdapat di dalam premis tersebut. Sebelum restoran berkenaan didatangi penguat kuasa, berlaku satu kemalangan melibatkan dua buah kereta berhampiran restoran itu pada kira-kira pukul 10.10 malam.

Walaupun tiada pelanggan yang cedera dalam kejadian itu tetapi televisyen milik restoran tersebut pecah akibat rempuhan berkenaan. Selepas itu, Wei Aik datang bersama beberapa orang ke restoran berkenaan dan mengarahkan penguat kuasa MPPP datang menyita barang-barang di kedai itu.

Wei Aik juga didakwa mengeluarkan ungkapan "Tutup kedai, balik India" yang berunsurkan perkauman kepada pekerja restoran berkenaan. Menurut Faruk, beliau juga mempunyai bukti mengenai tindakan yang dilakukan Wei Aik itu dan bersedia menyerahkan bukti tersebut kepada pihak polis jika diminta berbuat demikian.

''Kita ada bukti. Ia rakaman video. Setakat ini kita tidak mahu dedahkan lagi. Kalau perlu baru kita buat demikian," katanya.

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment