~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Thursday, January 6, 2011

ADUN Komtar marah apabila tindakannya dipersoal!

"Saya beritahu Ng Wei Aik (yang) negara ini berdaulat dan ada undang-undang, tapi dia tiba-tiba marah dan kata akan tunjukkan apa itu undang-undang kepada saya.''

Itu cerita penyelia Restoran Nasi Kandar Mohamad Aliyar, Mohamad Ali Miden Shah, 35, apabila Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Komtar itu datang menyita barangan di restorannya di Lebuh Maccalum di sini Ahad lalu.

Menurut Mohamad Ali, beliau tidak menyangka kata-katanya itu membuatkan ADUN Komtar itu berang, bertindak kasar serta menghamburkan kata-kata bersifat perkauman terhadapnya semasa operasi penyitaan di restorannya.

Tambahnya, niatnya malam itu hanya untuk menyedarkan Wei Aik yang juga Setiausaha DAP negeri bahawa restorannya tidak ada kaitan dengan kemalangan yang berlaku sebelum itu. Katanya, tindakan mereka merampas barang-barang dalam premis juga sesuatu yang tidak wajar dilakukan.

"Namun, dia tetap menyalahkan kami dan menyatakan adakah kami boleh ganti jika ada nyawa yang hilang.

"Apabila saya mempersoalkan tindakannya itu, dia cuba merampas rokok yang saya pegang dengan kasar dan kemudiannya mengarahkan penguat kuasa Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) merampas barang-barang dalam kedai.

"Ketika itu, saya cuba menghalangnya lagi, namun usaha saya tidak diendahkan dan berkata "tutup, tutup, balik India'' kepada saya. Dia menjerit kuat macam mana dia mahu nafikan dia kata begitu," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Tengah malam Ahad lalu, restoran tersebut kecoh apabila kakitangan MPPP merampas kerusi, meja, televisyen serta peralatan lain yang terdapat di dalam premis tersebut. Sebelum restoran berkenaan didatangi penguat kuasa, berlaku satu kemalangan melibatkan dua buah kereta berhampiran restoran itu pada kira-kira pukul 10.10 malam.

Sebuah kereta yang dipandu seorang wanita tua telah merempuh sebuah kereta lain yang dinaiki sepasang suami isteri dan kemudiannya mengheret kereta itu masuk sehingga ke kawasan kaki lima restoran berkenaan. Walaupun tiada pelanggan yang cedera dalam kejadian itu tetapi televisyen milik restoran tersebut pecah akibat rempuhan berkenaan.

Selepas itu, Wei Aik datang bersama beberapa orang ke restoran berkenaan dan mengarahkan penguat kuasa MPPP datang menyita barang-barang di kedai itu. Wei Aik juga didakwa mengeluarkan ungkapan "tutup kedai, balik India" yang berunsurkan perkauman kepada pekerja restoran berkenaan

Menurut Mohamad Ali, dia tidak mereka-reka cerita tersebut hanya untuk meraih simpati sesiapa kerana apa yang dilakukannya hanya untuk menegakkan kebenaran. Katanya, apa yang didedahkannya itu cuma berkisah kejadian sebenar yang berlaku pada malam berkenaan yang tidak sepatutnya dilakukan oleh pemimpin berkenaan.

Sementara itu, pengusaha restoran itu, Syed Kassali Mohamed Aliyar, 42, berkata, sehingga kini pihaknya masih menunggu permohonan maaf daripada Wei Aik.

''Saya ingin menyelesaikan perkara ini secara baik melalui perbincangan. Namun sehingga kini, permintaan saya tidak diendahkan dan saya juga tidak dipanggil oleh mereka untuk mengadakan sebarang perbincangan," katanya.

Dalam pada itu, Timbalan Presiden Persatuan Restoran India Muslim Malaysia (Presma), Kadhar Shah Abdul Razak berkata, pihaknya sedang cuba mendapatkan penerangan sebenar mengenai kejadian tersebut daripada pihak terlibat. Katanya, ini bagi memastikan pihaknya mendapat maklumat yang tepat bagi mengelakkan wujudnya tindakan sebelah pihak.

''Kita tidak mahu mempolitikkan isu ini kerana peranan Presma adalah menjaga kebajikan ahli yang ada masalah dan kami mahu ia dilakukan secara baik. Setakat ini kita sedang berusaha ke arah itu," katanya.

Sementara itu, di ibu negara, Setiausaha Khas Ikatan Rakyat Insan Muslim Malaysia (IRIMM), Zainal Abidin Maidin ketika dihubungi berkata, tindakan ADUN Komtar itu adalah biadab dan sama sekali tidak menghormati kaum lain.

''Sepatutnya sebagai seorang pemimpin, Wei Aik menunjukkan contoh terbaik kepada orang lain tetapi dia bersikap seperti samseng pula.

''IRIMM akan membuat laporan polis berkaitan dengan isu tersebut dan berharap pihak berkuasa akan mengambil tindakan segera di atas tindakan Wei Aik itu,'' katanya.

Sementara itu di PUTRAJAYA, Ketua Penerangan Kebangsaan Kongres India Muslim Malaysia (Kimma), Datuk Anuar Sadad Mohamed Mustafa berkata sikap perkauman ADUN Komtar itu tidak mencerminkan identiti sebagai seorang wakil rakyat.

Beliau berkata, tindakan Wei Aik mengeluarkan perkataan 'tutup kedai, balik India' yang berunsurkan perkauman itu kepada seorang pengusaha restoran memang tidak boleh diterima.

Dari kejadian tersebut jelas menunjukkan apa yang tersirat di dalam perjuangan parti itu yang hanya memperjuangkan kaum Cina semata-mata. Perjuangan rasis itu (DAP )juga terbukti dengan pemilihan DAP baru-baru ini dimonopoli oleh kaum Cina dan ramai pemimpin kaum India yang tewas.

Karpal Singh tak terasa ke dengan kenyataan ADUN Komtar ini!!!

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment