~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Monday, January 24, 2011

DAP bangsat mengganas lagi di Penang : 43 gerai di Batu Feringghi diroboh!

Sunny Sun menunjukkan sisa struktur yang dilonggokkan oleh anggota penguat kuasa MPPP selepas sebahagian daripada 43 gerai pasar malam di Saber Holiday, Batu Feringghi dirobohkan semalam.

Lagi gerai dirobohkan di Batu Feringghi atas arahan Kerajaan DAP Pulau Pinang.

Kali ini, sebanyak 43 unit gerai milik seorang pengusaha sektor pelancongan dirobohkan kerana didakwa tidak mengemukakan pelan struktur pembinaannya terlebih dahulu kepada Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP).

Gerai milik Saber Holiday Sdn. Bhd. yang dibangunkan untuk aktiviti pasar malam di kawasan itu serta masih belum beroperasi, dirobohkan oleh kira-kira 20 anggota penguat kuasa MPPP hari ini.

Lebih mengejutkan Pengarah Urusan syarikat itu, Sunny Sun, 45, kerja-kerja meroboh gerai pada pukul 9 pagi itu dilakukan tanpa sebarang notis awal oleh pihak penguat kuasa.

''Memang saya sangat kecewa. Setahun kami bekerja keras membina gerai ini supaya dapat digunakan peniaga kecil mencari rezeki.

''Tetapi tidak sampai setengah jam, semua usaha serta modal RM150,000 yang saya keluarkan hancur begitu sahaja," katanya di sini hari ini.

Kelmarin, dua premis pelancongan pesisir pantai di kawasan berhampiran turut mengalami nasib serupa apabila dirobohkan MPPP atas arahan Kerajaan DAP Pulau Pinang.

Tanpa sebarang notis, penguat kuasa MPPP bertindak merobohkan beberapa struktur yang baru dibina semula di tapak premis itu yang musnah dalam kebakaran 25 Disember tahun lalu setelah mendapat arahan daripada Pejabat Daerah dan Tanah Daerah Timur Laut.

Akui Sunny, beliau sedar tindakannya membina unit gerai berkenaan tanpa pelan struktur adalah salah namun kesal tindakan pilih kasih MPPP apabila mengenakan tindakan berkenaan kepada peniaga kecil sepertinya sahaja sedangkan peniaga lain yang turut melakukan kesalahan sama dibiarkan terus beroperasi di kawasan itu.

Katanya, tindakan itu amat tidak adil kepadanya yang berusaha membantu peniaga kecil dengan mewujudkan pasar malam di kawasan berkenaan bagi memeriahkan kembali suasana di Batu Feringghi.

''Saya tidak faham mengapa mereka mengambil tindakan sedangkan premis ini tidak menimbulkan sebarang masalah termasuk dari segi kesesakan lalu lintas.

''Sebaliknya mereka membiarkan peniaga kaya meneruskan perniagaan walaupun menyalahi peraturan. Saya benar-benar keliru dengan peruntukan undang-undang yang diguna pakai kerajaan DAP Pulau Pinang ini. Tidak tahu yang mana betul yang mana salah," katanya.

Menurut Sunny, beliau hampa apabila usahanya itu juga langsung tidak dihargai kerajaan DAP Pulau Pinang apabila dua rayuannya untuk membuka pasar malam di situ tidak mendapat sebarang maklum balas sehingga kini.

Jelas beliau, sebulan sebelum majlis perasmian pasar malam itu yang dirancang Oktober tahun lalu, pihaknya telah menerima satu notis daripada MPPP yang meminta premis itu dirobohkan.

''Sebaik menerima notis tersebut, kami telah menulis dua surat rayuan. Sehingga kini tiada maklum balas. Tiba-tiba mereka datang hari ini dan merobohkannya.

''Saya minta kerajaan DAP Pulau Pinang jangan sewenang-wenangnya buat begini, pelancong semakin kurang dan mereka patut melakukan lebih banyak aktiviti supaya mereka tinggal lama di sini dan bukannya 'menghalau' mereka dengan cara begini," katanya.

Dimana Pakatan kuat, disitu rakyat bakal merempat!

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment