~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Wednesday, November 24, 2010

DAP Bangsat : Nelayan enggan pindah!

SEBAHAGIAN daripada 24 nelayan yang membantah Jeti Nelayan Sungai Gelugor dirobohkan untuk memberi laluan kepada projek pembinaan Lebuh Raya Jelutong dan perumahan mewah di Pulau Pinang, semalam.

Bimbang jeti dan bangsal dirobohkan pihak berkuasa tempatan, seramai 24 nelayan bersama keluarga masing-masing 'berkawal' di jeti mereka di Sungai Gelugor di sini hari ini.

Mereka bertekad untuk mempertahankan kawasan tersebut kerana tidak mahu berpindah ke jeti sementara di Kompleks Pendaratan Ikan Jelutong yang didakwa tidak sesuai berikutan ombak kuat yang boleh merosakkan bot.

Selain itu, jeti sementara berkenaan juga didakwa terlalu sesak dengan bot nelayan lain. Menurut wakil kumpulan nelayan tersebut, Salleh Hashim, selain itu, mereka juga tidak pasti bila jeti baru bernilai RM400,000 yang dijanjikan pemaju akan dibina.

"Persoalannya sampai bila kami akan ditempatkan di jeti sementara dan bila pula jeti baru siap?" katanya ketika ditemui di jeti berkenaan di sini hari ini.

Para nelayan berkenaan merupakan antara yang terkena tempias projek pembinaan Lebuh Raya Jelutong dan pembangunan projek perumahan mewah.

Sebagai ganti, nelayan pantai itu diarah berpindah ke penempatan sementara iaitu di Kompleks Pendaratan Ikan Jelutong yang terletak kira-kira dua kilometer dari situ yang disediakan kerajaan negeri melalui Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM).

Bagaimanapun, penempatan baru serba moden yang bernilai kira-kira RM3.5 juta itu dikatakan tidak sesuai kerana ia meningkatkan kos operasi nelayan selain kesesakan.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi Nelayan Selatan Pulau Pinang, Nazri Ahmad berkata, pihaknya berharap nasib nelayan terbabit tidak diabaikan oleh kerajaan DAP Pulau Pinang. Ini kerana jelasnya, golongan itu turut membantu sektor pelancongan berikutan kawasan berkenaan menjadi tumpuan orang ramai beriadah.

"Lagi pun, jeti sementara yang disediakan tidak sesuai kerana air laut di situ beralun kuat dan merosakkan bot nelayan," ujarnya.

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment