~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Friday, May 24, 2013

Karpal bangsat tetap mahu Dewan Negara dimansuhkan?



Walaupun cadangannya mahu memansuhkan Dewan Negara mendapat kritikan hebat pelbagai pihak namun Pengerusi DAP, Karpal Singh bangsat ini masih tetap dengan pendiriannya itu dan mempertikaikan tindakan pihak tertentu yang membidas kenyataannya.

Karpal berkata, cadangan itu adalah untuk mengelakan pembaziran wang rakyat dan tidak sama sekali niatnya mahu membelakangi Perlembagaan Persekutuan.

"Selama ini Barisan Nasional (BN) yang menjadi kerajaan sudah banyak kali meminda Perlembagaan Persekutuan, dan tidak menjadi apa masalahnya dengan cadangan saya agar ia dipinda kembali untuk kesesuaian rakyat.

"Malah Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Abu Zahar Ujang tidak mempunyai hak untuk mengajar saya kerana beliau dilantik oleh kerajaan yang mendapat sokongan minoriti rakyat. Maka jangan ajar saya tentang undang-undang," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Sebelum ini pelbagai badan bukan kerajaan (NGO) yang kurang senang dengan cadangan yang dikemukakan Karpal agar Perlembagaan Persekutan dipinda bagi memansuhkan Dewan Negara yang dikatakan membazir wang rakyat.

Bagaimanapun, Abu Zahar yang dilantik semula memegang jawatan berkenaan bagi penggal kedua berkuatkuasa 26 April lalu selepas tempoh penggal pertamanya berakhir sehari sebelum itu, meminta Karpal menghormati Perlembagaan Persekutuan dan menjadi wakil rakyat yang bertanggungjawab.

Sementara itu, Karpal turut mempersoalkan tindakan BN melantik ramai calon yang tidak mewakili rakyat sebagai senator bagi membarisi kepimpinan kabinet yang baru.

Beliau berkata, tidak adil pelantikan senator dibuat tanpa dipilih oleh rakyat.

"Saya dapati ada calon yang dilantik menjadi senator ditolak rakyat atau di bawah piawaian. Sepatutnya mereka yang membarisi kabinet mestilah dilantik daripada wakil rakyat yang dipilih rakyat

Menurutnya, beliau akan meminta Parlimen supaya menggubal undang-undang bagi membolehkan pemilihan senator di semua negeri.

"Perkara 45 (4) (b) Perlembagaan Persekutuan membenarkan setiap negeri mengadakan pemilihan awam bagi melantik senator.

"Saya akan mencadangkan penggubalan undang-undang tersebut di parlimen menerusi Rang Undang-Undang Ahli Persendirian," katanya.

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment