~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Friday, February 15, 2013

Azizan ugut RM100j untuk henti tebang balak?




Pakatan pembangkang yang selama ini begitu sensitif dengan isu alam sekitar, hari ini bertindak sebaliknya malah Kerajaan Pas Kedah sanggup memberi kata dua bahawa akan terus menebang balak di hutan simpan jika Kerajaan Pusat enggan membayar pampasan RM100 juta.

Menteri Besarnya, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, tuntutan itu dibuat sejajar dengan janji lisan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad yang menjadi Perdana Menteri ketika isu balak di Kedah hangat diperkatakan.

"Kalau bising sangat pasal tebang balak, bayar kami RM100 juta supaya kami tidak kacau kawasan hutan. Dulu zaman Dr. Mahathir, dia nak bagi dah RM100 juta. Lepas itu apabila datang zaman Tun Abdullah Ahmad Badawi, bayaran turun RM60 juta pula.

"Lepas itu apabila Datuk Seri Mahdzir Khalid jadi Menteri Besar, dia tidak teruskan tuntutan. Jadi hari ini saya beritahu kepada semua wartawan, beritahu Kerajaan Pusat supaya bayar kami RM100 juta baru kami hentikan tebang balak di kawasan hutan simpan," katanya kepada pemberita di Wisma Darul Aman di sini hari ini.







Menurutnya, kawasan hutan di Kedah adalah hak milik negeri itu dan kerajaan negeri dibenarkan menebang balak di kawasan seluas 2,400 hektar.

"Kita tidak boleh ganggu kawasan hutan simpan kekal dan kita hanya tebang balak di kawasan yang dibenarkan sahaja. Jadi, kenapa menjadi isu pula.

"Mengapa orang bimbang pasal air yang nak dibekalkan ke Pulau Pinang, takkan kerana Pulau Pinang kami nak tebang hutan tak boleh, air kami kamu ambil," ujarnya.





Mengenai projek tanaman buah-buahan di Charok Genting Bunga di kawasan Tasik Pedu itu, Azizan berkata, projek tersebut adalah idea beliau sendiri untuk memajukan agro-pelancongan Kedah.

"Nak tanam pokok ini mesti kena tebang pokok, takkan nak tanam pokok di celah pokok balak, itu peraturannya. Saya anak petani saya tahu cara nak buat, anak doktor mana dia tahu.

"Saya orang kampung, anak petani, saya datang daripada masyarakat di bawah dan tahu nak tolong orang bawah macam mana," katanya.

Tindakan kerajaan negeri melakukan aktiviti balak secara rakus di kawasan Tasik Pedu menyebabkan pelbagai pihak tampil membuat bantahan kerana bimbang ancaman terhadap alam sekitar.

Kerajaan negeri dilaporkan akan membangunkan kawasan seluas 350 hektar di hutan simpan dan tadahan hujan di Tasik Pedu dengan projek ladang buah-buahan.

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment