~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Saturday, May 7, 2011

BiaDAP P. Pinang sengaja hina Sasterawan Negara!

















Kerajaan DAP Pulau Pinang sengaja hendak menghina Sasterawan Negara, Datuk Abdullah Hussain dan secara halusnya orang Melayu apabila bertindak 'mengharamkan' novel Interlok daripada diletakkan di ruang buku teks di semua perpustakaan awam di negeri itu.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Dr. Mohd. Puad Zarkashi secara sinis berkata, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng sebenarnya tidak pernah membaca sepenuhnya novel yang kononnya dikatakan rasis itu.

Tegas beliau, novel yang digunakan sebagai teks Komponen Sastera (Komsas) itu langsung tidak mempunyai unsur negatif dan berniat jahat, malah segala tuntutan pihak yang menentangnya telah kerajaan tunaikan bagi mewujudkan suasana menang-menang.

"Ini tindakan bodoh (diharamkan daripada diletakkan di ruang buku teks), DAP memang sengaja mahu mempolitikkannya. Sedangkan novel ini menang hadiah sastera dan ditulis pula oleh Sasterawan Negara, mereka memang sengaja hendak menghina.

"Novel edisi Komsas ini menggunakan P huruf besar apabila menyebut Paria iaitu merujuk kepada sistem dan bukannya p huruf kecil yang merujuk kepada individu. Ia bukannya bahasa cauvinis, rasis dan melampau," katanya.

Beliau yang juga Timbalan Menteri Pelajaran berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan bangunan Taska Bahasa Iranun di Kampung Payas-Payas di sini, hari ini.

Penang wasabi..

No comments:

Post a Comment