~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Tuesday, June 3, 2014

Abby Abadi diceraikan suami menerusi SMS?


Pelakon yang juga aktivis PAS, Abby Abadi, memberitahu Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur di sini semalam, yang dia diceraikan suaminya menerusi Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) pada 9 Mei lalu.

Abby atau nama sebenarnya, Arbaiyah Abdul Manan, 37, turut mendedahkan, suaminya, Muhammad Noor Farhan Che Bakar, 24, pada Januari lalu ada memberitahu rakan bahawa mereka sudah bercerai, tetapi pasangan itu tidak memfailkan kes untuk pengesahan mahkamah kerana berbaik kembali.

“Dia (suami) beritahu kawannya yang kami sudah cerai. Saya kemudian rujuk kepada ulama (bapa saudara suami yang juga imam masjid) sebelum diberitahu sah jatuh talak tetapi kami kemudian berbaik semula selepas itu. Sebab itu tak fail ke mahkamah,” katanya.


Sejurus mendengar keterangan itu, Hakim Syarie, Shaiful Azli Jamaludin, menangguhkan kes terbabit sehingga 11 Jun ini sebelum memerintahkan Abby memfailkan satu lagi permohonan bagi mengesahkan terlebih dahulu status lafaz yang dibuat Noor Farhan pada Januari lalu.

Shaiful Azli berhujah, mahkamah tidak boleh meneruskan prosiding semalam, sebaliknya perlu mendengar terlebih dahulu kes lafaz pertama, sebelum membuat keputusan sama ada lafaz terbabit sah atau tidak.

“Kamu perlu sahkan dahulu lafaz yang terdahulu (Januari).

Jika lafaz kedua (9 Mei) difailkan, mahkamah khuatir akan bertambah jumlah talak, jika kedua-duanya disabitkan jatuh talak,” katanya.

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment