~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Tuesday, June 25, 2013

JONKER STREET DAH DITUTUP, CHINABENG MENGAMUK... PETALING STREET BILA PULAK NAK DILUPUSKAN?


Tindakan Ketua Menteri Melaka, Idris Harun menutup Jonker Street dan mengembalikan fungsi jalan di kawasan tersebut sebagai laluan kenderaan, menimbulkan kemarahan kepada chinabeng yang melihat isu berkenaan sebagai salah satu agenda yang boleh dipolitikkan.

DAP yang suatu masa dahulu cukup marah apabila Jonker Street diwujudkan sebagai sebuah kawasan tarikan pelancong, hari ini berubah pula sikapnya. Tidak lagi mementingkan keselesaan pengguna lalu lintas, sebaliknya menyatakan tindakan Ketua Menteri Melaka itu sebagai satu kaedah membalas dendam kerana Chinabeng telah menolak Barisan Nasional.

Ketua Menteri Melaka, Idris Harun juga tidak berselindung dengan menyatakan, walaupun wakil atau pemimpin MCA-BN telah memberikan perkhidmatan terbaik mereka di kawasan berkenaan, bahkan menjadi tempat mengadu nasib, tetapi apabila tiba pilihanraya, maka yang dipilih adalah chinabeng, maka sewajarnya mereka perlu meminta wakil yang dipilih itu menyelesaikan masalah yang dihadapi.

Itu di Melaka...

Bagaimana pula dengan di Kuala Lumpur?

Dari awal lagi kerusi bandaran Kuala Lumpur atau sekarang ini Bukit Bintang, tidak pernah jatuh ke tangan Barisan Nasional walaupun ada sekali, MCA menang kerana perintah mahkamah. Biarpun Kuala Lumpur telah bertukar wajah daripada sebuah pekan perlombongan bijih timah yang dibuka oleh Raja Abdullah dengan bantuan kongsi China seramai 200 orang menerusi laluan pertemuan Sungai Kelang-Sungai Gombak menuju ke Ampang, dengan pentadbiran Kerajaan Melayu Selangor yang kemudiannya diteruskan oleh Perikatan dan kemudian Barisan Nasional, Kuala Lumpur berdiri tegak sebagai sebuah Bandaraya bertaraf dunia.

Namun segala yang perubahan yang berlaku di Kuala Lumpur tidak disandarkan kepada pentadbiran dan pengurusan negara, sebaliknya dikatakan 'berdiri dengan sendirinya'. Justeru, tiada sokongan untuk Barisan Nasional semenjak awal pilihanraya umum diadakan.


Nah, sekarang inilah masanya untuk mengajar populasi di Kuala Lumpur terutama sekali di Petaling Street peri pentingnya kehidupan majmuk. Jangan hanya bab Melayu sahaja yang perlu diajar bersikap majmuk tetapi untuk chinabeng, mereka hanya tahu tentang china, cina dan chinese!

Lupuskan Petaling Street! Kembalikan Petaling Street sebagai sebuah laluan kenderaan! Tidak perlu ada imej China di Petaling Street terutama sekali dengan lambakan barangan tiruan, ciplakan dan penipuan serta kesamsengan di kawasan berkenaan!

Masalahnya... MAMPU KE kalau penguatkuasa sendiri pun, lemah lutut dengan pujuk rayu bersama beberapa keping not seringgit yang dihulurkan bersama-sama sekotak rokok dan sekotak minuman ringan?

Sumber : theflyingkick

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment