~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Monday, March 5, 2012

Imuniti DAP...?


Ketika Ahli Parlimen Sabak Bernam, Abdul Rahman Bakri dan pembantu khasnya, Rosli Busro dijatuhi hukuman penjara enam tahun dan dan denda RM400,000, kelmarin, suasana tenang. Di luar mahkamah, tiada situasi tegang mahu pun demonstrasi. Para pengikut menghormati keputusan mahkamah meskipun ada yang kecewa dan kurang berpuas hati.

Ahli Parlimen dari Barisan Nasional itu dan pembantunya didapati bersalah atas tuduhan rasuah membabitkan lapan tuntutan palsu bagi program-program yang tidak dijalankan empat tahun lalu.

Kes mereka hampir sama dengan kes membabitkan mendiang Teoh Beng Hock yang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkaitan dakwaan penyalahgunaan wang peruntukan kerajaan negeri.

Anehnya, kes Beng Hock dijadikan isu politik dan perkauman yang dahsyat. Kematian Beng Hock digunakan oleh DAP untuk menghasut rakyat membenci kerajaan dan SPRM. Seperti biasa - kerajaan dituduh melakukan konspirasi. Sehingga hari ini isu tersebut masih dimainkan walaupun inkues mendapati mendiang tidak dibunuh mahupun membunuh diri.

Kita nampak semua ini adalah muslihat DAP yang mahu mengalihkan perhatian daripada hal sebenar iaitu siasatan ke atas dakwaan rasuah melibatkan ahli mereka. Parti itu bimbang akan hasil siasatan kerana ia mampu mendedahkan salah laku dan penyelewengan yang cuba ditutup.

Menghairankan apabila salah laku di kalangan pemimpin parti kerajaan, boleh disiasat dan dijatuhi hukuman. Tetapi jika melibatkan pemimpin pembangkang terutama DAP, ia tidak boleh disentuh seolah-olah mereka ada imuniti.

Apakah ini bermakna pemimpin dan aktivis pembangkang bebas melakukan penyelewengan tanpa dikenakan tindakan? Pada kita, ia memberikan mesej yang salah kepada rakyat dan mencerminkan DAP parti yang tidak berintegiriti. Cakap tak serupa bikin.

DAP bapak RASIS!!!










Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment