~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Saturday, July 14, 2012

Himpunan Oren satu lagi drama pembangkang burukkan Felda?



Selepas lebih separuh abad gagal mendapatkan sokongan majoriti rakyat, Pas kini galak menggunakan strategi mengikut warna untuk program yang mereka laksanakan menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Ini termasuk perhimpunan hari ini di ibu negara yang dinamakan Himpunan Oren. Kenapa warna Oren dipilih, penulis mengagak ia tidak mungkin ada kaitan unsur feng shui.

Barangkali ia menzahirkan objektif penganjur program berkenaan yang kononnya bertujuan menyelamatkan Felda yang mana oren adalah warna sinonim dengan konglomerat itu.

Niat utama mereka adalah menjadikan perhimpunan itu sebagai tanda bantahan berterusan pembangkang terhadap penyenaraian Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGV).


Anehnya, FGV yang merupakan tawaran permulaan awam (IPO) terbesar di dunia selepas Facebook untuk tahun ini telah disenaraikan dengan penuh cemerlang pada 28 Jun lalu sehingga kejayannya mendapatan perhatian meluas pelabur di seluruh dunia.

Ini menggambarkan keyakinan ramai terhadap masa depan Felda yang bakal memperoleh banyak manfaat perniagaan apabila ia disenaraikan dalam usaha berterusan kerajaan mengangkat Felda sebagai sebuah konglomerat global.

Namun Pas menerusi pertubuhan tidak berdaftar yang didalangi mereka, Anak memilih jalan sebaliknya. Hasutan demi hasutan dibuat di tanah rancangan di seluruh negara termasuk di Pahang yang mana tiga daripada 12 wilayah Felda terletak di negeri ini.


Malah pada peringkat awal ada pihak tertentu yang sengaja menyebarkan desas-desus kononnya tanah peneroka bakal tergadai akibat penyenaraian ini. Hakikatnya seperti dijanjikan, tidak ada seinci pun tanah 112,635 peneroka yang tergadai.

Tidak cukup dengan itu, diheret mereka beberapa peneroka yang merupakan orang kuat pembangkang supaya memfailkan injunksi bagi menghalang penyenaraian ini menerusi cara menghalang Koperasi Permodalan Felda (KPF) daripada terlibat sama.

Tindakan itu banyak menyusahkan kerajaan dan warga peneroka keseluruhannya sehingga terpaksa menubuhkan Tabung Amanah bagi menggantikan peranan KPF agar penyenaraian ini dapat diteruskan.


Dan apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pembayaran durian runtuh RM15,000 kepada setiap keluarga peneroka, timbul pula kononnya wang itu adalah haram.

Namun apabila pembayaran fasa pertama dilakukan Mei lalu, tidak ada sesiapa pun menolaknya termasuk mereka yang siang malam menghentam usaha kerajaan menyenaraikan Felda.

Sebaliknya ada pula yang datang menuntut wang itu dengan penuh ego mendakwa ia adalah hak peneroka walaupun hakikatnya ia diberikan kerana penyenaraian FGV - perkara yang ditentang mereka.


Tetapi itulah pembangkang, apa sahaja usaha yang dibawa kerajaan akan dikelirukan mereka. 'Modus operandi' begitu bukan baru tetapi sudah sebati dengan mereka. Akhirnya menjadi seperti burung kakak tua, bercakap tanpa memahami apa yang dituturkan.

Sebab itu Perdana Menteri selalu mengingatkan perihal pembangkang seperti mana kisah Putrajaya yang dahulu mahu digadai mereka tetapi sekarang mahu ditawan. Apa yang tidak dibantah, tetapi akhirnya mereka juga salah seorang yang mengambil manfaatnya.

Justeru, Himpunan Oren anjuran Pas hanyalah satu lagi drama politik dengan harapan menggunung mereka untuk merungkai senario supaya ada rancangan Felda di bawah Barisan Nasional (BN) akan tewas pada PRU-13 kelak.


Dan perhimpunan seperti itulah sahaja yang tahu dilakukan pembangkang, berpolitik siang dan malam sedangkan pimpinan BN bekerja keras untuk meningkatkan taraf hidup rakyat.

Lihat sahaja logo Felda di awal permulaan agensi itu yang tertera 'No Need To Be Poor'. Matlamat awal itu sudah lama dicapai. Malah di alaf baru, kehidupan peneroka jauh berubah sehinggakan berada di kalangan kelas pertengahan dan tergolong sebagai kelompok yang layak mengeluarkan zakat.

Namun apa yang dikesali, pada saat mereka menuai hasil lumayan daripada kesusahan di awal penyertaan Felda dahulu, ada segelintir yang rela dipergunakan pihak yang tidak pernah membantu mereka apa pun kecuali menjanjikan bulan, bintang dan mungkin syurga.

Penang Wasabi..

No comments:

Post a Comment