~ PENANG WASABI ~

FEEL THE HEAT

Saturday, May 1, 2010

Rahsia disebalik kejayaan PAS di Kelantan : PAS Kelantan didesak dedah maklumat sebenar!

Kerajaan Pas Kelantan didesak supaya mendedahkan secara bertulis mengenai wang sebanyak RM4 juta yang dikatakan untuk membiayai operasi gerak saraf melalui sebuah syarikat perunding media, Global Media Channel Sdn. Bhd (GMC) dan pemberian kawasan balak kepada semua syarikat yang terlibat di negeri ini.

Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan Kelantan, Wan Khairul Ikhsan Wan Muhammad berkata, kerajaan negeri dilihat cuba untuk menyembunyikan sesuatu sekiranya tidak berani untuk mendedahkan kesemua maklumat tersebut kepada rakyat.

Beliau berkata, pemimpin Pas juga perlu menjelaskan secara mendalam apakah fungsi sebenar GMC.

"Sekiranya tidak benar, kenapa takut untuk membuat pendedahan. Saya minta kepada kerajaan negeri buat pendedahan secara bertulis dan bukannya di atas pentas ceramah yang hanya didengari oleh ahli Pas, beritahu kepada semua rakyat melalui cetakan risalah.

"Mereka (kerajaan negeri) sepatutnya mencontohi bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang mendedahkan senarai penerima permit import (AP) selepas didesak oleh Ketua Pemuda UMNO ketika itu, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ketika Perhimpunan Agong UMNO, saya masih ingat kerana pada masa itu saya berada dalam dewan perhimpunan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Sebelum itu, penulis blog terbabit mendedahkan sebuah syarikat telah menderma kepada PASTI sebanyak RM350,000 sekiranya ia diberikan kelulusan terhadap satu projek di mukim Pulai daerah Galas Jajahan Gua Musang.

Wan Khairul Ikhsan berkata, wang sebanyak RM4 juta untuk membiayai operasi gerak saraf bagi menaikkan imej kerajaan negeri seperti yang dikatakan oleh Dewan Pemuda Pas Kelantan adalah amat besar.

"RM4 juta mewakili kira-kira satu peratus daripada jumlah keseluruhan bajet negeri Kelantan pada setiap tahun. ''Tetapi apa yang berlaku, wang ini dengan mudah disalurkan kepada sebuah syarikat perunding media, GMC semata-mata untuk menaikkan imej kerajaan negeri.

"Lagi pun pada masa ini, bayaran skim Takaful Kifalah kira-kira RM3 juta sehingga sekarang belum dijelaskan lagi kepada keluarga si mati, adakah adil, hak rakyat di bawah tidak diberikan tetapi wang ada disalurkan kepada GMC," katanya.

Beliau berkata, berdasarkan maklumat yang diperoleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia dua pemegang syer syarikat terbabit adalah terlibat secara langsung dengan politik. "Saya adalah pemimpin pakatan pembangkang dahulu, saya berada di bawah dan bercampur dengan semua peringkat, rakyat di bawah amat marah apabila wang Kifalah tidak dapat sedangkan saudara atau ibu bapa mereka telah meninggal dunia sejak setahun lalu," katanya.

"Adakah ini cara berpolitik yang baik dan berlandaskan Islam sehinggakan rakyat di bawah tertindas dan wakil rakyat pening kepala setiap kali ada orang yang meninggal dunia kerana terpaksa mendahulukan wang sendiri," katanya. Tambahnya, beliau percaya apa yang dikatakan oleh Syed Azidi bukannya omong-omong kosong kerana ia berlandaskan kepada fakta.

Persoalan! Adakah wang kutipan ceramah PAS digunakan untuk tujuan tersebut ataupun dari hasil balak Kelantan! Wallahuallam.

Penang Wasabi

2 comments:

  1. Bro, itulah hasil kutipan wang jihad dari orang-orang kampung.........

    ReplyDelete
  2. Hahaha..itu yang nak kena takebeer!!!

    ReplyDelete